Schitterende overwinning Britt Eerland

Afgelopen dinsdag werd in een schitterende ambiance met een kleine 300 toeschouwers in onze speelzaal de damesinterland gespeeld van Nederland tegen Roemenië. Hoogtepunt in deze tafeltennishappening was de 3-0 overwinning van onze eigen Britt Eerland tegen de nummer 32 van de wereld, Elizabeta Samara.

In de rest van de wedstrijd bleken de Roemeensen duidelijk te sterk: Li Jie wist in haar twee wedstrijden maar één game te winnen en Kim Vermaas verloor met 0-3 van Bernadette Szocs.

In de openingswedstrijd tussen Li Jie en Daniela Monteiro-Dodean kwam de Roemeense op een 7-10 voorsprong, maar Li Jie maakt deze achterstand ongedaan en om te buigen naar 16-14 gamewinst. In de tweede game pakt Dodean een nipte 4-3 voorsprong, die Li Jie met goed verdedigend werk weet om te buigen tot een 7-4 voorsprong. Het moment voor een time-out van coach Viorel Filimon, daarna wordt het 7-7. Het blijkt een effectieve time-out want de tweede game gaat met 9-11 naar Daniela Monteiro. In de derde game is het Li Jie die op een kleine 6-4 voorsprong komt, mede dankzij aanvallend spel. Toch gaat deze derde game met 7-11 naar de Roemeense. Ook in de vierde game komt Li Jie met 5-2 op voorsprong, maar weer knokt Daniela Monteiro zich terug naar een 5-6 voorsprong. Tijd voor een time-out van coach Elena Timina aan Nederlandse kant. Helaas heeft de onderbreking niet voldoende effect. De vierde game gaat met 6-11 verloren waardoor Roemenië op een 1-0 voorsprong komt.

Britt Eerland begint brutaal aan haar wedstrijd tegen Elizabeta Samara en wint met zeer sterk spel de eerste game met 11-7. Ook in de tweede game blijft Britt zeer sterk spelen en overklast op sommige momenten Samara, die 70 plaatsen hoger staat op de wereldranglijst. Met wederom 11-7 is het 2-0 voor Britt. In de derde game kwam de Roemeense op een 0-3 voorsprong, maar deze wist Britt netjes om te buigen tot een 6-5 voorsprong. Time-out voor Roemenië, waarna de volgende punten gelijk op gingen, waarbij Britt Eerland met een beetje geluk op het einde de derde game en de overwinning binnen sleepte! Een stunt die met luid gejuich werd ontvangen door het thuispubliek. Hiermee waren de Nederlandse dames bij de pauze weer helemaal in de race in dit EK-kwalificatieduel.

Na de onderbreking met een prima dans-act aan Kim Vermaas de zware taak om Nederland mogelijk op een voorsprong te brengen. De eerste game is met 6-11 duidelijk voor Bernadette Szocs die direct fel uit de startblokken komt. Het tempo ligt hoog aan de kant van Szocs en met sterk spel haalt zij ook de tweede game met 6-11 binnen. In de derde game weet Kim Vermaas in het begin bij te blijven, maar is het wederom de Roemeense die de voorsprong pakt. Het spel van Szocs was te sterk voor de nog jonge Kim Vermaas. Met 5-11 in de derde game brengt Bernadette Szocs Roemenië op een 2-1 voorsprong.

Elizabeta Samara begint volle kracht aan haar wedstrijd tegen Li Jie, na het verrassende verlies tegen Britt Eerland. Met een duidelijke 3-11 is het de Roemeense die het spel bepaalt. Ook in de tweede game is het Samara die met krachtige slagen het spel van Li Jie weet te ontregelen. Met een aantal aanvalsballen komt Li JIe nog een aantal punten terug, toch gaat de game met 6-11 naar Elizabeta Samara. De derde game gaat aan het begin nog redelijk gelijk op en een time-out op 5-6 moet de ommekeer worden voor Li Jie. Helaas kan ze deze niet inzetten en met 8-11 sleept Elizabeta Samara de 1-3 overwinning voor Roemenië binnen.

De interland was een kwalificatiewedstrijd in aanloop naar de Europese Kampioenschappen voor teams die van 13 t/m 17 september 2017 in Luxemburg worden gespeeld. De winnaar van de poule van drie landen plaatst zich voor de Championships Division tijdens de EK, de nummer twee krijgt hiervoor een herkansing door een beslissingswedstrijd tegen de nummer twee van een andere poule. Het Nederlands team speelt op 22 november de uitwedstrijd tegen Griekenland, op 24 januari de uitwedstrijd tegen Roemenië en tenslotte op 7 maart de thuiswedstrijd tegen Griekenland, ook weer in onze speelzaal.

Gedetailleerde uitslagen:

Nederland - Roemenië