Nermin Smajic ongenaakbaar met tweemaal winst

In de eerste play-down wedstrijd om handhaving in de eredivisie verraste het eerste herenteam van tafeltennisvereniging Scyedam met een 3-1 overwinning op het Leidse Scylla. In de reguliere competitie was Scylla nog met 5-1 en 4-2 te sterk, in de play-downs worden overigens maximaal vijf partijen gespeeld totdat drie overwinningen zijn geboekt. Nermin Smajic was met twee overwinningen tegen Gerard Bakker en Merijn de Bruin ongenaakbaar. Thomas Baart toonde weer zijn veerkracht door na een 0-2 achterstand alsnog te winnen van Merijn de Bruin. Aanstaande zondag staat om 13.00 uur de return in Leiden op het programma.

In de eerste wedstrijd won Nermin Smajic de eerste game nipt van Gerard Bakker, waarna hij de tweede game overtuigend binnenhaalde. De derde game ging naar Bakker, maar in de vierde game zette Smajic orde op zaken en bracht de thuisclub op voorsprong. Thomas Baart liet de eerste twee games Merijn de Bruin teveel het spel en het tempo bepalen en verloor daardoor ruim. Door met meer variatie te gaan spelen kantelde het spel. Na winst in de derde game, kwam De Bruin echter in  de vierde game met 8-10 op twee matchpoints. Baart vocht zich prima terug en won de game alsnog. In de beslissende vijfde game kwam Baart op 5-2, en via 6-5 trok hij de game nog ruim naar zich toe. Daarmee kwam de tussenstand bij de pauze op 2-0.

Na de onderbreking had Emanuel Martins Ferreira weinig kans tegen Olivier Altenburg waardoor de voorsprong werd verkleind. Nermin Smajic toonde in zijn tweede wedstrijd tegen Merijn de Bruin een uitstekende vorm. In de eerste twee games had De Bruin weinig kans, alhoewel hij in de tweede game nog terug kwam van 10-5 naar 10-9. Vanaf de derde game keerden de kansen. De Bruin won de derde game overtuigend en kwam in de vierde op 1-7. Smajic maakte een prima serie en kwam daardoor met 9-7 voor. In de verlenging van de game wist Smajic zijn derde matchpoint met een snoeiharde backhand overspin te verzilveren. Daarmee kwam de 3-1 eindstand op het scorebord.Jeroen Bastiaansen kwam zondag niet in actie.

Spelers Scyedam:
A. Nermin Smajic