Thomas Baart grote man met tweemaal winst

Na de verrassende winst in de eerste play-down wedstrijd om handhaving in de eredivisie herhaalde het eerste herenteam van tafeltennisvereniging Scyedam afgelopen zondag dit huzarenstukje. Met een enorm zwaarbevochten 2-3 overwinning op het Leidse Scylla handhaaft het Schiedamse team zich in de eredivisie. Grote man was ditmaal Thomas Baart (foto) die wist te winnen van zowel Olivier Altenburg als van Gerard Bakker. Nermin Smajic zorgde in de laatste partij met een overwinning op Olivier Altenburg voor de winst in de wedstrijd.

In de eerste wedstrijd waren Nermin Smajic en Gerard Bakker aan elkaar gewaagd. Ook de beslissende vijfde game ging gelijk op, maar bij 8-10 leek Smajic met de eer te gaan strijken. Bakker kwam echter prima terug en trok met vier punten op rij aan het langste eind. Thomas Baart kwam de eerste game op 8-10, maar ook Olivier Altenburg knokte terug en trok de game naar zich toe. In de tweede game kwam Baart op 9-10 weer het eerst op gamepoint en weer ging de game naar Altenburg. Op 10-7 in de derde game leek de wedstrijd snel in het voordeel van Altenburg te worden beslist. Ditmaal was het Baart die terugvocht en alsnog de game wist te winnen. Hierna kwam Baart ook beter in de wedstrijd en hij bracht met tweemaal gamewinst de partijen bij de pauze weer op gelijke hoogte.

Na de onderbreking verloor Emanuel Martins Ferreira de eerste twee games van Merijn de Bruin, voordat hij iets kon terug doen. In de beslissende vijfde game liep De Bruin echter al snel weg en bracht het Leidse team weer op voorsprong. Thomas Baart kwam de eerste game tegen Gerard Bakker op 10-8 achter, knokte terug, maar verloor alsnog nipt. Hij liet zich hierdoor echter niet uit het veld slaan en won de volgende drie games regelmatig, alhoewel Bakker in de vierde game na 6-10 nog terugkwam. In de laatste partij kwam Nermin Smajic in de eerste game met 10-5 achter tegen Olivier Altenburg. Hij knokte terug, maar moest uiteindelijk de game uit handen geven. Hierna legde hij veel meer zijn spel op en won de volgende twee games dan ook overtuigend. In de vierde game ging het spel volstrekt gelijk op en wist Altenburg een vijfde game af te dwingen. Hierin kwam Smajic op 8-10 het eerst op matchpoint, maar ook ditmaal kwam Altenburg weer op gelijke hoogte. Hierna trok Smajic de partij naar zich toe waarmee de eindstand op 2-3 werd bepaald.
Jeroen Bastiaansen kwam zondag niet achter de wedstrijdtafel in actie.

Spelers Scylla:
A. Gerard Bakker