Verrassende ontknoping in de heren eredivisie B
Afgelopen zondag werd de laatste ronde gespeeld in de eredivisie B bij de heren. Het eerste herenteam van tafeltennisvereniging Scyedam speelde daarin tegen kampioen Wijzenbeek/Westa in Wessem. Inzet was plaatsing voor de play-offs voor een promotieplaats naar de eredivisie, waarvoor op de tweede of derde plaats moest worden geëindigd. Met een 4-2 nederlaag bereikten de heren van Scyedam de derde plaats en daarmee de play-offs die zaterdag worden gespeeld bij SKF in Veenendaal. Beide Schiedamse punten werden gescoord door Nermin Smajic; Jochem de Hoop en Laurens van Raadshooven bleven met lege handen. Jeroen Bastiaansen kwam niet in actie.

Kijk naar de video van deze wedstrijd:

Voor de laatste ronde in de eredivisie B had Pecos de meeste aanspraak op de tweede plaats en leken Scyedam en SKF elkaars grootste concurrenten voor de derde plaats in de eindrangschikking. Dat veranderde in de loop van de middag toen SKF uiteindelijk met 0-6 verloor van hekkensluiter Avanti. Pecos won met 6-0 van Tempo Team en werd daardoor inderdaad tweede. Door de verrassende overwinning van Avanti had Scyedam twee punten nodig in de uitwedstrijd tegen Wijzenbeek/Westa. Dat lukte dankzij twee overwinningen van Nermin Smajic, die daarmee de plaatsing voor de play-offs veilig stelde. De eindstand in de eredivisie B:

1. Wijzenbeek/Westa 10/43
  2. Pecos 10/34
  3. Scyedam 10/28
  4. Avanti 10/27
  5. SKF 10/25
  6. Tempo Team 10/23

In de eerste wedstrijd moest Laurens van Raadshooven met 3-1 buigen voor Qiang Liu. Vervolgens won Nermin Smajic met de nodige moeite met 2-3 van Rino Albers, waarbij hij een matchpoint wist weg te werken. Jochem de Hoop verloor daarna zonder gamewinst van Erik Agamyan, waardoor bij de pauze een 2-1 tussenstand op het scorebord kwam.

Na de onderbreking kwam kopman Qiang Liu op een 2-0 voorsprong tegen Nermin Smajic. Deze vocht zich echter terug in de wedstrijd en dwong een vijfde game af. Hierin leek Liu op 10-6 de winst op zak te hebben, maar weer kwam Smajic knap terug en wist alsnog met 11-13 de partij binnen te slepen, waardoor de partijen weer op gelijke hoogte kwamen. Laurens van Raadshooven kon het vervolgens niet bolwerken tegen Erik Agamyan (3-1) en ook Jochem de Hoop kwam in de laatste partij niet verder dan eenmaal gamewinst tegen Rino Albers (3-1). Hiermee werd de eindstand bepaald op 4‑2 voor de thuisclub.

Reserves Scyedam handhaven zich
Het tweede herenteam van tafeltennisvereniging Scyedam boekte afgelopen zaterdag een prima maar ook noodzakelijke 2-8 overwinning tegen hekkensluiter Shot '65 in Zwijndrecht. Dit heeft te maken met de versterkte degradatie door het terugbrengen van de eredivisie naar acht teams. Dit betekent dat twee nummers vier met de minste punten in de derde divisie degraderen. Door de ruime overwinning ontloopt Scyedam de degradatie. Kees de Koning en Mark Spaargaren wonnen allebei hun drie enkelspelen en samen het dubbelspel voor Scyedam. Paul de Graaf zorgde voor het achtste punt voor de Schiedammers. Stephan Pieters kwam zaterdag niet in actie.